Ideale klant?
In het online ondernemerswereldje zitten heel veel coaches, trainers en mensen die je allerlei tips geven om succesvol te worden. Een van de meeste gegeven tips is dat je je ideale klant moet beschrijven en dat je daar je marketing op moet afstemmen.
Deze tip is heel nuttig als je al een tijdje ondernemer bent, maar als je net start dan is het in mijn ogen nog heel lastig om te bepalen wie je ideale klant is. Je wilt gewoon zoveel mogelijk klanten om succesvol te worden. Nu ik enkele maanden ondernemer ben merk ik dat mijn beeld van de ideale klant steeds helderder wordt.
Als ik tijdens een kennismakingsgesprek twijfelde of de opdracht of opdrachtgever wel bij mij paste, werd dit vaak vanaf de andere kant bevestigd en kreeg ik de opdracht niet. Als ik heel eerlijk ben was dit vaker een opluchting dan een teleurstelling. De opdrachtgevers waar ik nu voor werk passen bij mij als persoon en bij mijn visie voor mijn bedrijf. Ze houden zich bezig met empowerment, persoonlijke ontwikkeling en het uiten van je verborgen levensverhaal.
Daarom raad ik alle beginnende ondernemers aan om met verschillende bedrijven en organisaties diverse kennismakingsgesprekken aan te gaan en daarbij goed te luisteren naar wat je onderbuikgevoel je vertelt. Als het niet helemaal goed voelt, denk er dan goed over na of de opdracht of de opdrachtgever wel echt bij je past.